Artikel af Emilie Lohals

13. juli 2021

Læsetid: 5 min.

Hvad er vaner? Og hvordan ændrer man dem?

Systemskraber - skift nemt dine barberblade med et medlemskab

Tænker du nogensinde over, at det første du gør er at tænde kaffemaskinen, når du står op? At du altid vipper på stolen, når du sidder ned? At du sjovt nok altid har en snack med, når du ser TV om aftenen? Eller at du altid tænker på en bestemt måde om bestemte ting?

Vaner er en naturlig del af menneskets adfærd, både de gode og de dårlige af slagsen. Vi udfører handlinger i hverdagen, som efterhånden er blevet til vaner, fordi vi ikke længere tænker over, at vi gør det. 
Men hvad menes der egentlig, når man snakker om vaner? Og hvordan slipper vi af med de dårlige og får flere af de gode?


Mere inspiration og tips

Hvad er en vane?

En vane er en form for adfærd eller handling, som vi grundet gentagelser over en længere tidsperiode fortsætter med at gøre, oftest helt ubevidst og med en tilhørende belønning. Dette gør også vaner svære at skille sig af med, da de bliver indlejret i vores psyke helt ubevidst. For hvordan stopper man lige med at gøre noget, hvis man ikke er klar over, at man gør det?

Vaner kan være fysiske handlinger, men det behøver det ikke at være. En vane kan også være en bestemt måde at tænke på eller en automatisk måde at føle på i hverdagen, f.eks. at du spiser for meget slik eller ikke motionerer nok. Faktisk er næsten alt, hvad vi foretager os i hverdagen bestemt af vaner.

Hvordan opstår vaner? 

Vaner opstår på baggrund af gentagelser. Ved at gentage en handling eller adfærd over en længere tidsperiode, bliver det automatisk indlejret i vores hjerne, og vi fortsætter med at gøre det samme hver dag - uden at skænke det en tanke. Det kan virke ubehageligt, at vi gør ting uden at tænke over det, men taget mængden af vaner i vores hverdag i betragtning, er det faktisk kun godt. Vi har mange flere vaner i hverdagen, end vi er klar over. En vane er nemlig eksempelvis også, at vi vasker hænder efter toiletbesøg, at vi børster tænder, at vi tager tøj på om morgenen mv. Det betyder, at hverdagen består af en lang række af mindre valg, og vores hjernekapacitet ville blive forstyrret, hvis vi skulle tænke over og overveje hver eneste handling i hverdagen. Vaner sparer os altså derfor for en masse energi, hvilket også underbygger vaners naturlige eksistens. 


Gode og dårlige vaner

Vaner findes der som sagt mange af, men det er desværre ikke alle vaner, der påvirker dit liv lige positivt. En vane er forhindrende, også kaldet ''dårlig'', hvis den bliver uhensigtsmæssig eller forældet, hvilket påvirker dine aktuelle indre mål om f.eks. motion og sundhed negativt. Disse vaner bør ændres. Derimod er en vane værdiskabende eller ''god'', hvis den bidrager positivt og hjælpende til dine indre mål. Vaner kan også være neutrale, og disse har ikke nogen reel betydning for dig.   


Inspiration og tips

Identificér dine dårlige vaner

De dårlige vaner vil man ofte gerne ændre, men det er ikke altid, at det er lige nemt. Vaner er jo ubevidste handlinger, så først og fremmest er det vigtigt at få selve den vane, du ønsker at skille dig af med, identificeret. Derefter kan du forsøge at ændre på den. 

Man kan sige, at en vane består af følgende tre elementer:

1. Trigger

Dét der får dig til at udføre handlingen. Det kan eksempelvis være, at du hver dag bliver sulten efter en snack ca. kl. 21.00. 

2. Handling

Selve udførelsen af vanen. Du går ud i køkkenet og finder din yndlingssnack frem fra skuffen, for den har du selvfølgelig på lager. 

3. Belønning 

Den mentale belønning, der kommer af handlingen. Du sidder nu i sofaen og nyder din snack, som du både synes smager godt, og som du føler, at du har fortjent.

Når du har fået identificeret vanen gennem de tre elementer, er du mere bevidst om, hvad der kræves for at ændre den. Dog kan det godt tage op til et par forsøg, før du er helt bevidst om, hvad der egentlig udgør din vane. Er triggeren, at du keder dig om aftenen kl. 21.00? Eller er det fordi, at du er træt? Eller er det for hyggens skyld? Og hvad er den reelle belønning fra vanen? Der kan være mange årsager til din vanedannende adfærd, hvorfor det er en god idé at sætte sig ind i den, før du begynder at forsøge på at ændre den. 

Inspiration og tips

Hvordan ændrer man en vane?

Når du har en dårlig vane, der skal ændres, er det vigtigste først og fremmest, at du tager en beslutning om, at du gerne vil ændre den. Det kræver vilje og motivation, ellers vil det højst sandsynligt ikke lykkes. Forskere mener nemlig, at det tager op til 30-60 dage før, at din gamle, dårlige vane er væk og erstattet med en ny, bedre vane. Tålmodighed er altså derfor en anden vigtig parameter i omlægningen af din vane-dannelse. 


Fem gode råd til, hvordan du ændrer en dårlig vane:


Ta' beslutningen!

Hvis du ønsker at ændre en vane, er det vigtigt, at du har lyst til at ændre den. Du kommer ikke til at lykkes, hvis det er andre end dig selv, der vil have dig til at ændre den. Beslutningen skal være din, og du skal være bevidst om, at du har truffet den. 

Positivitet og målsætning 

Vær positiv over for dig selv omkring ændringen. Det giver dig selv og din viljestyrke et godt skub i den rigtig retning, hvis du formulerer dine mål positivt frem for negativt. Fokusér på det positive, som du ønsker at opnå. Ligeledes er det en god idé at forestille sig målet. Hvis du eksempelvis ønsker at tabe dig, så forestil dig, at du taber dig. 

Erstatninger

Det er svært helt at skille sig helt af med en vane, hvorfor du med fordel kan nøjes med at erstatte den med en anden. På denne måde føles det måske ikke helt som om, at man fuldstændig giver slip på noget. Hvis du plejer at spise slik om aftenen kl. 21.00, så prøv måske at erstatte slikket med bær eksempelvis. 

Begræns fristelserne 

En anden måde hvorpå, du kan hjælpe dig selv med at ændre i dine dårligere vaner, er ved at begrænse eller helt fjerne fristelserne. I stedet for at have et lager af slik i køkkenet, så smid det ud og sørg for ikke at købe mere næste gang, du er i supermarkedet. På denne måde begrænser du risikoen for, at du falder i. Det kan være meget svært, men i sidste ende er det bestemt det værd. 

1, 2, 3 ... Sæt i gang! 

Jo hurtigere du kommer i gang med at ændre din vane, jo hurtigere er det overstået. Det lyder banalt, men det er vigtigt, at du starter, imens dit motivationsniveau er højt. Start med at implementere din nye vane i hverdagen og gør det regelmæssigt og konsekvent. Du vil hurtigt opleve, at du bliver vant til at gøre det, og efter en vis mængde tid, tænker du ikke længere over, at det nu er det, du gør. 


Simplificer din barberingsrutine allerede i dag med en prøvepakke til kun 49,-. 

 - 5 skarpe skær 
- Praktisk rejseetui af silikone
-  Ergonomisk håndtag med gummibelægning
- 8 barberblade til din skraber leveret efter tilpasset frekvens
- Ingen binding

 
Relaterede artikler
Får du nok søvn?

Får du nok søvn?

Søvn er en naturlig del af vores hverdag, men får du nok af den? Manglende søvn kan have store konsekvenser for dit helbred. Læs her hvorfor, og hvilken søvntype du selv er. 

Barbering af hovedet

Barbering af hovedet - sådan gør du! 

Har du et ønske om at få mere luft til hovedbunden? Eller har du i forvejen den skaldede frisure? Få her tips til, hvordan du barberer hovedbunden mest optimalt. 

Undgå gule skjolder under armene

Undgå gule skjolder under armene 

Vidste du, at du selv er skyld i de gule skjolder, der kan komme på dit tøj under armene? Og at du sagtens kan få dem væk igen?
Bliv klogere her.